Frågor och svar

Har fått ett par frågor som jag tänkte svara på, den ena fick jag för ett par veckor sedan men hade helt glömt bort den tills jag fick en till idag. Så tänkte att jag kunde svara på båda i ett inlägg.

Hej! 

Efter vilket gymnasie år åkte du? Hur gamla är de som går på high school?:) Känner du dig "gammal" i jämförelse med de andra?:) Kram!


Hej! Jag åkte efter mitt andra år, så jag är alltså 18 nu. De som jag går i samma årskurs som är födda mellan juni 1994- Augusti 1995 någon gång (vet inte exakt) så det är ungefär ett halvårs skillnad mot årskursen i Sverige. Är med andra ord lika gamal som de flesta i min årskurs. 

Däremot upplever jag att de i min årskurs kan vara lite "omognare" här borta. Lektionerna är mycket stökigare och det är lite mer högstadiekänsla över det hela. Man har inte alls samma frihetskänsla som man har på gymnasiet i Sverige.

 

Hej! Tänkte fråga vad största skillnaden mellan skolan där och Holaveden är?:) 
Är också från Tranås, och ska kanske åka nästa år, så din blogg är jättebra att läsa eftersom jag vet precis vad du har att jämföra med:)

Hej! Kul att du också kanske ska åka :) Är väl lite svårt att jämföra holaveden mot skolan i USA eftersom alla är olika, min skola är lite speciell också eftersom vi bara går 4 dagar i veckan. Det innebär längre dagar och vi har i princip inga lov bortsett från jullov. Varje dag här borta har man samma lektioner och inga längre raster. Längsta rasten är lunchen som är på 29 minuter, lite skillnad mot i holaveden när vi har minst 40 minuter lunch och oftast några håltimmar i veckan. Allting styrs efter "the bell" och om man kommer försent får man kvarsittning. 

Uppgifterna vi får i Sverige är helt klart svårare än de här borta, men här är läxorna oftast till dagen efter. Vi har också prov oftare men eftersom de alltid (de som jag har haft) har a,b,c och d alternativ eller "para-ihop-det-som-är-rätt" så är inte proven så svåra heller. 

Här har man också alla lektioner med olika personer, vilket är lite skillnad eftersom i alla fall de första året har 75% av sina lektioner med samma personer i Sverige.

Finns egentligen så otroligt mycket som är olikt med skolan här borta och man jämför med holaveden men detta är lite vad jag kom på nu. Men du får gärna fråga mer frågor om du undrar något.

 


Kommentarer
Postat av: Julia

Tack så mycket för svaret!:D

Svar: Så lite så, glad att jag kunde hjälpa :)
Jasmine Karlsson

2012-11-02 @ 12:28:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0