Första dagen i High school

Japp då var det dags att berätta hur första dagen i skolan var. Den var... Intenesiv. Minst sagt!
 
Åkte som sagt med skolbussen, som jag och Jose var tvugna att springa till eftersom vi inte såg att den kom först, men det hade vi tydligen inte behövt göra för den väntar vid varje hus ca 0,5 min. Träffade granntjejen (som egentligen bor typ 1 km bort) och när vi kom till skolan mötte hennes bror upp oss också. Han började visa oss runt lite i skolan och presentera oss för massor av männsikor, slutade med att jag följde med dem och hälsade på deras vänner också. Sedan skulle alla samlas i Aulan där en av lärarna pratade lite samt presenterade nya lärare, men hörde inte så mycket eftersom de flesta pratade. Hela tiden!
 
Sedan skulle alla seniors samlas i ett rum, alla juniors i ett rum osv, så jag följde efter några av dem som jag blivit presenterad för där vi fick våra scheman och i mitt fall även skåpnummer + kod. Fick skriva upp sig för olika aktiviteter man ville vara med på senare under dagen som jag kommer till senare. Det bestämde också vem som skulle bli klassens ordförande, sekreterare osv, och jag måste bara säga så himla dåligt system! De som ville vara något av det fick räcka upp handen och så skrev lärarna upp namnen på tavlan, sedan fick eleverna rösta om vem det ville skulle bli respektive sak. En kille fick inte en enda röst, tyckte så synd om honom.
 
Sedan skulle alla gå till sina lektioner. Jag gick till mitt skåp först för att lämna min väska, men fick inte upp skåpet! Provade typ 3 ggr, sen tillslut var jag tvungen att fråga en lärare om hjälp så hon fick hjälpa mig (det krävdes 2 ggr för henne också.) Dumma kodkombination. Sedan gick jag vidare till min första lektion. Alla lektioner var bara 16 minuter idag för intrudiktion.
 
1th hour: Interior design
Haha vi var bara 2 stycken i den klassen, jag och en annan senior. Läraren är jätteshysst och vi kommer inte ha några läxor i den klassen, hoppas bara inte den andra tjejen byter klass så jag blir ensam hehe. I den klassen ska vi iaf lära oss välja färger och material osv i hus. 

 
2th hour: Art I
Skulle egentligen haft study hall den här timman och Digital Photograph the 5th period, men hade blivit fel i mitt schema så ska ändra det. 
 
3th hour: Senior Economics
Handlar om typ personlig ekonomi, allt från hur man skaffar jobb (vi kommer få göra jobbintervjuer, läskigt!) och hur man lägger sina pengar, lån, sparande mm. Tror det är en ganska interesant kurs, men svårt med alla termer på engelska.
 
4th hour: General Biology
Usch vill inte ha biologi, men var tvungen att välja ett naturämne. Är bara med 10-klassare och jag fick sitta längst bak i klassrummet så hörde typ inte vad läraren sa.
 
5th hour: Study hall
Vi var 5 personer där inne, men kommer som sagt förhoppningsvis ha Digital Photografy här istället.
 
6th hour: English 10
Engelska med 10-klassarna. Kommer tydligen mest läsa och skriva i den är klassen, och om jag tyckte att jag klarade den bra får jag börja i nästa steg när det gäller engelska (alla utbytesstudenter placeras i den klassen från början). Fick också min första läxa i den här klassen. Att fylla i ett papper med typ vad jag heter, och vad min favoritbok är.
 
7th hour: Algebra II
Matte helt enkelt. Fast på engelska så antar att det blir lite svårare. Kommer tydligen få en hel del läxor i denna klassen.
 
Varje lektion är 61 minuter varje dag. Har 4 minuter mellan varje lektion (paniiiiik), har ingen aning om hur detta kommer gå. Hann knappt mellan lektionerna idag, och då gick jag inte till mitt skåp imellan. Lunch är 25 minuter. Lyx? 
 
När alla 16-minuterslektioner vad färdiga samlades alla seniors i ett rum för att sedan gå till matsalen. Idag var det pizza, någon slags sorbeglass, äpplen (tänk typ äpplen i påse från McDonalds.) gurka, blomkål och morötter. Sedan får man välja mellan fatfree mjölk, mjölk med 1% fett eller chokladmjölk (fatfree). Kostar ca 2$ om dagen, och man ger pengar till en tjej som sitter i matsalen så läggs de in på ens "konto" och varje gång man tar mat får man skriva in en kod som man får så dras pengarna därifrån. Sedan gick vi tillbaka till klassrummet, åt och pratade med några av seniorerna. Alla klagar så sjukt mycket på att man inte får ha med sig nötter (eller spår av nötter, eller tränötter, vad det nu än är?) till skolan pga att en har nötallergi. En tröja, en plakat och flagga designades, men annars satt vi mest och pratade. The tranformers är tydligen sjukt stort här. En tjej frågade om jag hade sett filmen och när jag sa nej var vi tydligen tvugna att ha filmkväll snart och se filmen hehe. Gick till skåpet och lämnade mina saker igen, efter att bett en tjej om hjälp såklart.
 
Sedan bar det av till fotbollsplanen för aktiviteter. Var bland annat kasta en amerikansk fotboll genom ett däck, en typ av hinderbana, pilskjutning (med båge), föra över någon vätska från en hink till ett rör med en tesked (det tog sjukt lång tid). För varje ttävling man vann fick man en guldmedalj, och seniorerna fick 4 av 7 medaljer tror jag + några brons. Så himla galet var det, alla skrek och hejade på sin klass så himla mycket! Var sjukt varmt också, så ångrade lite att jag hade tagit på mig jeans på morgonen. Sedan blev det foton, och någon typ av isglass. När allt var färdigt var vi ändå tvugna att stanna ute för "skolan hade inte slutat än" så satt i skuggan med några 10-klassare i en halvtimme innan jag letade upp mitt skåpet och misslyckades ännu en gång att få upp det. Lämnade in mina papper om Vollybollen och satte mig på buss nummer 1 hem. Sjukt många bussar som stod utanför skolan och väntade på elever, är glad över att jag går på en relativt liten skola!
 
Dresscoden är relativt slapp, slappare än jag trodde den skulle vara. Får ha på mig alla mina kläder som jag har med mig inklusive shorts och linnen.
 
Jaa det var väl min dag i stort men ändå relativt detaljerat. Har inga foton eftersom jag inte har laddaren till min lilla kamera (mamma ska skicka den) och inte vill ha med mig stora kameran till skolan. Var som sagt en intensiv dag men jag har haft kul, är trött nu så ska nog lägga mig snart.
 
Och Grattis till dig om du orkade läsa allt, blev lite längre än vad jag hade planerat. Om du orkade läsa allt så orkar du nog kommentera också. Kram
 

Kommentarer
Postat av: Fanny

Självklart orkar man läsa allt! :) Det är ju så spännande att följa ditt år därborta! :)

Svar: Åh vad kul att höra! Tack för kommentaren :)
Jasmine Karlsson

2012-08-22 @ 08:36:58
URL: http://fawila.blogg.se
Postat av: Amilia

Eftersom jag orkade läsa allt, så ska jag kommentera ;)
Menar du att ni får efterrätt varje dag i skolmatan?
Vad är 10 klassare för något?
Har ni inte skoluniform?
Kram :)

Svar: Åh vad duktig du är ;)Vet inte om vi får efterätt varje dag, får forska vidare på det så skriver jag mer om det sen :)
10-klassare är de som är 1 år äldre än 9-klassare och 2 år yngre än 12-klassarna (som jag är).
Nepp vi har ingen skoluniform, och knappt någon dresscode heller. Trodde de skulle vara mycket strängare på den punkten än vad de faktiskt är.
Kram :)
Jasmine Karlsson

2012-08-22 @ 09:31:35
Postat av: Tilda

Gud va spännande det låter! Kul att du ska börja på volleyboll! annars kan du ju börja på basket och sen börja i vårt lag när du kommer hem ;)

Svar: Haha det är jättekul :DHaha volleyboll är på hösten och basket på vintern så skulle kunna göra båda, men tror inte jag ska det pga mitt knä. Och du är väl förmodligen inte med i ert lag längre när jag kommer hem :(
Jasmine Karlsson

2012-08-22 @ 10:50:50
Postat av: Cornelia

Jag orkade läsa :D Wiiihuuu!


Svar: Yeeeeeey :D
Jasmine Karlsson

2012-08-22 @ 15:35:27
Postat av: rebecka

hejsan, jag måste bara säga att jag älskar din blogg, den är sjukt bra och stilen i texten gör så man inte tröttnar på att läsa! hoppas du har det bra. blir kul att läsa om ditt år. kram!

Svar: Åh tack så jättemycket blir så glad för kommentarer :DHar det bara bra här, hoppas du har det bra också :)
Jasmine Karlsson

2012-08-22 @ 21:02:35
URL: http://angres.blogg.se
Postat av: Maria

Men sjukt korta raster! På 4 min hinner man ju typ ut från klassrummet... x)

Svar: Jag vet!! Sjukt stressigt!
Jasmine Karlsson

2012-08-23 @ 18:25:20
URL: http://ritat.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0